پردازنده, سخت افزار

تفاوت میان پردازنده های پنتیوم و سلرون چیست؟

INTEL

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ میلادی و با هدف مقرون به صرفه کردن حافظه‌های نیمه هادی، پا به عرضه گذاشت و امروزه به عنوان موفق‌ ترین برند در زمینه تولید ریزپردازنده‌ها یا همان سی پی یو (CPU) است. حال تفاوت CPU پنتیوم با سلرون که دو نسخه اصلی اینتل هستند هنوز هم برای بسیاری از کاربران مبهم است.

پردازنده‌های اینتل محبوب‌ترین پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ در جهان هستند.

در یک تعریف کامل می‌توان گفت که پردازنده یا ریزپردازنده یا CPU یک تراشه کوچک کامپیوتری است که وظیفه اصلی آن دریافت ورودی، ارائه خروجی، پردازش داده‌ها و انجام محاسبات است. در واقع این پردازنده عملکردی شبیه به مغز انسان را در یک رایانه ارائه می‌دهد.

شرکت اینتل به عنوان بزرگترین تولید کننده مدارهای کامپیوتری در سراسر جهان، دو نسخه از CPU را به کاربران عرضه می‌کند: Celeron (سلرون) و Pentium (پنتیوم) .

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی فرق CPU سلرون با پنتیوم بپردازیم.

پردازنده سلرون

شاید بار ها اسم CPU سلرون ( Celeron ) به گوش شما خورده باشد. پردازنده‌های سلرون برای رایانه‌های رومیزی پایین رده طراحی شده‌اند که عمدتاً برای فعالیت‌های وب و محاسبات اولیه استفاده می‌شوند. پردازنده‌های سلرون دارای نشانگر عددی هستند. هرچه این عدد بیشتر باشد، ویژگی‌های پردازنده بیشتر می‌شود. کلاس‌های مختلفی از پردازنده‌های سلرون وجود دارد، از جمله پردازنده‌های کم مصرف که برای لپ تاپ ها طراحی شده‌اند.

نسل‌های پردازنده سلرون اینتل

  • جاسپر لیک، 2021; سلرون N
  • لیک دنباله دار، 2019 تا 2020؛ سلرون جی 5
  • ببر لیک (موبایل)، 2019 تا 2020؛ سلرون 6305
  • Coffee Lake، 2018 تا 2019; سلرون جی 4

CELERON

پردازنده پنتیوم

سی پی یو پنتیوم ( Pentium ) به عنوان نامی برای تعدادی از نسل‌های مختلف پردازنده استفاده شده است. پردازنده‌های پنتیوم نسل فعلی، پردازنده‌های دو هسته‌ای کم مصرف هستند که برای رایانه‌های رومیزی طراحی شده‌اند. پردازنده‌های پنتیوم دارای نشانگرهای عددی هستند که مانند سایر پردازنده‌های اینتل سطوح بالاتری از ویژگی‌ها را با اعداد سری بالاتر نشان می‌دهند.

 پردازنده‌های پنتیوم اینتل، پردازنده‌های سطح متوسط تا ابتدایی هستند که ارزش بالایی را با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به پردازنده‌های Core و Xeon ارائه می‌کنند. این تراشه‌ها سرعت ساعت مشابهی را با تراشه‌های قوی‌تر Core مدیریت می‌کنند و با در نظر نگرفتن ویژگی‌های برتر مانند Turbo Boost و HyperThreading، قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارند. این بدان معناست که اگر از برنامه‌های کاربردی پرکاربرد برای داده‌های بزرگ یا طراحی استفاده نمی‌کنید، یک پردازنده Pentium می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

نسل های پردازنده پنتیوم اینتل

  • جاسپر لیک، 2021; پنتیوم نقره‌ای
  • کامنت لیک، 2019 تا 2020؛ پنتیوم گلد
  • تایگر لیک (موبایل)، 2019 تا 2020؛ پنتیوم گلد
  • Coffee Lake، 2018 تا 2019; پنتیوم طلا
  • H : قدرت بالا
  • U : توان متوسط
  • T : قدرت کم

PENTIUM

شباهت‌ها و تفاوت‌های پردازنده های سلرون و پنتیوم

تعداد هسته ها

برای مقایسه بین Celeron یا Pentium باید به تعداد هسته های کمتر در انواع سلرون اشاره کرد که کارکرد آن ها را در امور چند وظیفگی (Multi Tasking) به شدت کاهش می دهد. با وجود اینکه بسیاری از مدل های سلرون دارای دو هسته و دو رشته پرازشی هستند، اما در نمونه های جدید شاهد به کارگیری تعداد چهار هسته و چهار رشته در مدل هایی مانند Celeron N4120 و Celeron J4125 هستیم. مطمئنا افزایش تعداد هسته و رشته های پردازشی به عملکرد بهتر در اجرای چند نرم افزار به صورت همزمان منجر می شود، اما با توجه به تعداد هسته های بیشتر و معماری بهینه تر در خانواده پنتیوم، باید برگ برنده را از آن محصولات سری Pentium اینتل دانست. پردازنده های پنتیوم نیز دارای محصولات دو هسته ای هستند، اما در بیشتر موارد ردپای چهار هسته و چهار رشته پردازشی مشاهده می شود.

فرکانس کاری

در مقایسه ای کوتاه از نظر فرکانس کاری میان پردازنده های Celeron یا Pentium باید به فرکانس بالاتر محصولات خانواده پنتیوم اشاره کرد که در کنار تعداد هسته های برابر یا بیشتر، قدرت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می دهند. به طور کلی پردازنده های پنتیوم به دلیل برخورداری از هسته های بیشتر و فرکانس کاری بالاتر، می توانند گزینه ای بهتر برای اجرای همزمان چند نرم افزار و حتی اجرای اپلیکیشن های تخصصی به شمار آیند. به طور کلی پردازنده های پنتیوم در مقایسه با نمونه های مشابه در خانواده سلرون دارای فرکانس کاری بیشتری هستند. یکی از ویژگی های مهم پردازنده های اینتل که در دو خانواده Celeron یا Pentium تعبیه نشده، فناوری Turbo Boost است و به این ترتیب محصولات این دو سری فقط در حالت فرکانس پایه می توانند فعالیت کنند.

حافظه کش

تمامی پرازنده های ساخت اینتل و حتی AMD از حافظه کش یا حافظه نهان بهره می برند. حافظه کش به طور کلی در سه سطح دسته بندی می شود که بسیاری از CPU های قدیمی فقط از حافظه نهان سطح اول و دوم بهره می بردند. در حال حاضر می توان گفت که بیشتر محصولات موجود در بازار از هر سه سطح (L1/L2/L3) برخوردارند. حافظه نهان سطح اول که دارای حجم بسیار کمی است، بیشترین تاثیر را روی سرعت کار این واحد دارد و سرعت کار آن از دو سطح دیگر بیشتر است. حافظه نهان سطح سوم که دارای بیشترین حجم حافظه است، بیشترین تاثیر را روی عملکرد کلی پردازنده ایفا می کند. پردازنده های Celeron یا Pentium امروزی نمی توان به صورت دقیق در خصوص بیشتر یا کمتر بودن حافظه کش نظر داد، اما به طور کلی در مقایسه میان محصولات هم سطح، پردازنده های پنتیوم از حافظه نهان بیشتری برخوردارند.

نتیجه گیری

اینتل سلرون عملکرد سریعی را برای خریداران سطح ابتدایی با گردش کار در سطح سبک ارائه می‌دهد.

خانواده پردازنده‌های پنتیوم اینتل یک گزینه مقرون به صرفه است که برای بودجه‌های متوسط بسیار خوب است.

در صورتی که به اجرای همزمان چند نرم افزار و حتی اجرای بازی های سبک علاقه دارید، پردازنده های Pentium بهترین گزینه برای شما به شمار می روند، اما در صورتی که نیازی به اجرای همزمان چند نرم افزار و اجرای بازی نداشته و بودجه شما نیز محدود است، به طور حتم پردازنده های سری Celeron را پیشنهاد می کنیم. به طور کلی در بحث مقایسه Celeron یا Pentium پیشنهاد می شود که در صورت عدم وجود محدودیت بودجه، خانواده پنتیوم را در اولویت قرار دهید تا از ویژگی های آن بهره مند شوید. در غیر این صورت پردازنده های سلرون را باید با اندکی محدودیت در عملکرد و مشخصات سخت افزاری انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *