نقد و بررسی

آی مک چه تفاوتی با مک بوک دارد؟

آی مک چه تفاوتی با مک بوک دارد؟

آی مک چه تفاوتی با مک بوک دارد؟

وقتی صحبت از دستگاه‌های مک می‌شه، خیلی از ما ممکنه بین دو گزینه‌ی اصلی یعنی "آی مک" و "مک بوک" دو دل بشیم. این دو تا دستگاه هر دو عالی هستن، اما فرق‌های زیادی با هم دارن که می‌تونه روی تصمیم‌گیری نهایی شما تاثیر زیادی بذاره. اگه شما هم دنبال یه سیستم کارآمد برای کارای روزمره، طراحی گرافیکی، و یا حتی ویرایش ویدیو هستین، خوبه که بدونین "آی مک چه تفاوتی با مک بوک دارد؟" و کدوم یکی برای شما مناسب‌تره.

فرق آی مک و مک بوک از نظر طراحی

اولین تفاوتی که به چشم میاد، توی طراحی و شکل ظاهری این دو دستگاهه. "آی مک" یه کامپیوتر دسکتاپ کامل و همه‌چیزتمامه که فقط یه مانیتور بزرگ و شیک جلوتون قرار می‌گیره. همه‌ی قطعات اصلی سیستم توی این مانیتور قرار گرفتن و شما نیازی به کیس یا قطعات جانبی دیگه ندارین. برعکس، "مک بوک" یه لپ‌تاپ کامله که می‌تونید همه‌جا با خودتون ببرید.

پس اگه شما به دنبال یه سیستم ثابت برای میز کارتون هستین که بیشتر وقتا توی خونه یا دفتر استفاده کنین، آی مک گزینه بهتریه. اما اگه کارتون نیاز داره که دائما در حال حرکت باشید و یه سیستم سبک و قابل حمل بخواید، مک بوک بیشتر به کارتون میاد. من خودم به عنوان یه کارشناس حوزه دیجیتال، وقتی نیاز دارم توی جلسات مختلف باشم، همیشه مک بوک رو همراه دارم.

تفاوت آی مک و مک بوک از نظر قدرت سخت‌افزاری

از نظر سخت‌افزار، آی مک‌ها معمولا پردازنده‌های قوی‌تر و گرافیک‌های بهتری نسبت به مک بوک‌ها دارن. دلیلش هم واضحه، چون آی مک فضای بیشتری برای نصب قطعات بزرگتر و قوی‌تر داره. این یعنی اگه شما یه طراح گرافیک، تدوینگر ویدیو یا یه مهندس نرم‌افزار هستین که نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارین، آی مک می‌تونه انتخاب بهتری باشه.

مک بوک‌ها هم قوی هستن، اما معمولا به خاطر اندازه کوچیک‌ترشون، از پردازنده‌های کم مصرف‌تر و قطعاتی که برای حمل و نقل بهینه‌تر هستن، استفاده می‌کنن. البته این به این معنی نیست که مک بوک ضعیفه! مک بوک‌های جدید هم به اندازه‌ای قدرتمند هستن که می‌تونن کارای سنگینی مثل ویرایش ویدیو رو انجام بدن، اما آی مک توی این زمینه یه سر و گردن بالاتره.

فرق آی مک و مک بوک از نظر صفحه‌نمایش

اگه کیفیت صفحه‌نمایش براتون مهمه، باید بدونین که آی مک‌ها صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و با کیفیت‌تری دارن. مدل‌های جدید آی مک دارای صفحه‌نمایش‌های 24 و 27 اینچی 5K هستن که وضوح و رنگ‌های فوق‌العاده‌ای دارن. این برای کسایی که با ویرایش عکس و ویدیو یا طراحی کار می‌کنن، یه مزیت خیلی بزرگ محسوب می‌شه.

از طرف دیگه، مک بوک‌ها صفحه‌نمایش کوچک‌تری دارن (13 تا 16 اینچ)، اما همچنان از تکنولوژی Retina Display برخوردارن که کیفیت بالایی داره. این تفاوت در اندازه و وضوح صفحه‌نمایش، بسته به نوع استفاده شما می‌تونه خیلی مهم باشه. اگه به یه صفحه‌نمایش بزرگ نیاز دارین و معمولا پشت میز کار می‌کنین، آی مک بهتره، ولی اگه حمل راحت و کوچکی دستگاه براتون مهم‌تره، مک بوک انتخاب مناسب‌تریه.

آی مک چه تفاوتی با مک بوک دارد از نظر قیمت؟

از لحاظ قیمت، آی مک‌ها معمولا گرون‌تر از مک بوک‌ها هستن. اما این قیمت بالاتر به خاطر امکانات و سخت‌افزار قوی‌تریه که توی آی مک استفاده شده. آی مک بیشتر یه سیستم حرفه‌ای و کامل برای کارای سنگین محسوب می‌شه و معمولا قیمتش نسبت به مک بوک‌ها بالاتره. ولی مک بوک‌ها هم با توجه به قابلیت‌های خوبی که ارائه می‌دن، یه گزینه‌ی قابل‌قبول برای کسایی هستن که بودجه‌ی محدودی دارن.

برای مثال، اگه شما نیاز دارین که یه سیستم حرفه‌ای و ثابت برای کارای طراحی و تدوین ویدیو داشته باشین، آی مک با اینکه گرون‌تره، ولی ارزشش رو داره. ولی اگه فقط دنبال یه سیستم قابل حمل برای کارای روزمره و سبک‌تر هستین، مک بوک می‌تونه گزینه‌ای مناسب‌تر باشه.

 

به عنوان کسی که سال‌ها توی این حوزه فعالیت کردم، می‌تونم بگم که هر دو دستگاه مک بوک و آی مک بی‌نظیر هستن و تجربه کاری خیلی خوبی به شما می‌دن. اما انتخاب بین این دو بیشتر بستگی به نیاز و سبک زندگی شما داره. شخصا وقتی توی دفتر یا خونه کار می‌کنم، آی مک رو ترجیح می‌دم؛ چون قدرت پردازشی بیشتر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تری داره که برای کارای گرافیکی و برنامه‌نویسی خیلی کاربردیه. اما وقتی نیاز دارم توی جلسات شرکت کنم یا توی سفر کار کنم، مک بوک برام عالیه، چون هم سبک و قابل حمله و هم باتری خوبی داره که می‌تونم ساعت‌ها ازش استفاده کنم.

از نظر من، اگه دنبال یه سیستم قوی و پایدار برای محیط کاری خودتون هستین و لازم ندارین سیستم رو با خودتون جا به جا کنین، آی مک رو انتخاب کنین. ولی اگه نیاز به حمل و نقل زیادی دارین، مک بوک یه انتخاب عالی و انعطاف‌پذیرتره.

فرق آی مک و مک بوک در باتری و کارایی روزمره

مک بوک‌ها به دلیل داشتن باتری داخلی، برای کاربرانی که در حال حرکت هستن، خیلی مناسبن. شما می‌تونین با یه بار شارژ، ساعت‌ها از مک بوک استفاده کنین. ولی آی مک چون دسکتاپه، همیشه باید به برق وصل باشه و برای محیط‌های ثابت مثل دفتر کار یا خونه مناسب‌تره.

کدام برای شما بهتره؟

تصمیم‌گیری درباره اینکه آی مک چه تفاوتی با مک بوک دارد و کدوم رو باید بخرید، به این بستگی داره که چه نیازهایی دارین. اگه نیاز به یه سیستم ثابت، قدرتمند با صفحه‌نمایش بزرگ دارین که برای کارای سنگین مثل طراحی گرافیکی، ویرایش ویدیو یا حتی بازی کردن مناسب باشه، آی مک گزینه بهتریه. اما اگه بیشتر به دنبال یه دستگاه قابل حمل هستین که توی هر شرایطی بتونین ازش استفاده کنین، مک بوک گزینه‌ی ایده‌آلیه.

نتیجه‌گیری

در نهایت، تفاوت آی مک و مک بوک به نیازهای شما بستگی داره. هر دو دستگاه به نوبه‌ی خودشون عالی هستن و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از محصولات اپل به شما می‌دن. پس قبل از خرید، بهتره خوب فکر کنین که کدوم یکی بیشتر با نیازها و سبک زندگی شما سازگاره.

اگه شما هم به دنبال یه آی مک قدرتمند و با کیفیت هستین، حتما یه سر به pskmarket.com بزنید. توی این سایت می‌تونید انواع مدل‌های آی مک رو ببینید و مناسب‌ترین گزینه رو برای خودتون پیدا کنین. پس همین حالا اقدام کنین و یه خرید حرفه‌ای و هوشمندانه انجام بدین!

دیدگاهتان را بنویسید