آموزشی, تکنولوژی

فریم ریت یا نرخ فریم چیست؟ Frame Rate به چه مواردی بستگی دارد؟ 2023

فریم ریت

اگر شما هم از بازی‌های ویدیویی لذت می‌برید یا سینما و فیلم‌برداری را حرفه‌ای دنبال می‌کنید، حتما عبارت فریم ریت (Frame Rate) یا نرخ فریم به گوش‌تان خورده است. در این مقاله به سراغ فاکتور Frame Rate و مفهوم FPS می‌رویم و اهمیت و عوامل تاثیر گذار بر فریم ریت خواهیم پرداخت. همچنین با توجه به اینکه نرخ فریم در گیمینگ بسیار مؤثر است، نحوه افزایش FPS در بازی‌ها را هم در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم.

همانطور که می‌دانید عوامل بسیاری مانند رزولوشن تصویر، تنظیمات گرافیکی و نحوه‌ی فیلم‌برداری بر تجربه‌ی ما از بازی‌های ویدیویی و تماشای فیلم تاثیر می‌گذارند. اما یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه گیمینگ و ویدیو فریم ریت یا نرخ فریم است که بسیاری با مفهوم اصلی آن و معنی فریم ریت آشنا نیستند.

فریم ریت چیست؟

احتمالاً همه با سازوکار ویدیو و فیلم‌برداری آشنا هستید؛ یک ویدیو یا فیلم در اصل نمایش پشت سر هم تصاویری است که با سرعت خاصی از یک صحنه گرفته شده است. در کاربردهای فنی به هر یک از این تصاویر یک «فریم» می‌گویند و به سرعتی این تصاویر نشان داده می‌شوند «فریم ریت» یا «نرخ فریم» گفته می‌شود.

فاکتور Frame Rate در اکثر مواقع با واحد فریم بر ثانیه یا FPS نمایش داده می‌شود. پس می‌توان گفت اجرای یک بازی ویدیویی با نرخ 60 فریم بر ثانیه (60 fps) یعنی سیستم شما در هر ثانیه 60 تصویر پشت سرهم را در مانیتور شما به نمایش می‌گذارد. همچنین ضبط فیلمی با نرخ فریم 24 فریم بر ثانیه به این معناست که دوربین فیلم‌برداری در هر ثانیه 24 تصویر مجزا از صحنه‌ی پیش رو گرفته است.

به عبارت بهتر می‌توان گفت ویدیو و فیلم در اصل تصاویری هستند که به دلیل سرعت اجرای بالا و نرخ فریم ویدیو، مغز انسان را فریب می‌دهند و شما فکر می‌کنید در حال تماشای تصاویر متحرکی هستید.

فریم ریت ویدیو چه اهمیتی دارد؟

 نرخ فریم تاثیر بسزایی در تجربه‌ی کاربر از تماشای فیلم دارد و فریم ریت‌های مختلف احساسات و تجربه‌هایی کاملاً متفاوت را به بیننده القا می‌کنند. همانطور که احتمالاً در فیلم‌ها و بازی‌ها مشاهده کرده‌اید در برخی مواقع استفاده از تکنیک‌هایی مانند تصویر آهسته (Slow Motion) یا تاری حرکتی (Motion Blur) می‌تواند صحنه‌ی جذاب‌تری را تداعی کند و حس عمیقی به کاربر برساند.

فیلم‌های هالیوودی معمولاً با نرخ فریم 24 فریم بر ثانیه به نمایش درمی‌آیند، چون این فریم ریت به دید انسان از دنیای بیرون بسیار نزدیک است و جلوه‌ی واقع‌گرایانه‌ای به فیلم‌ها می‌بخشد. اما از سوی دیگر، ویدیوهای زنده و فیلم‌هایی که حرکت و جنبش بسیاری در آن‌ها رخ می‌دهد مانند مسابقه‌های ورزشی و ویدیو گیم‌ها نرخ فریم بالاتری دارند تا پویایی و همچنین جزئیات تصویر حفظ شود.

در کنار این دو مدل، اصولاً افرادی که تصاویر متحرک GIF تولید می‌کنند کیفیت تصویر را قربانی می‌کنند تا فایل نهایی حجم کمتری داشته باشد و به همین علت با نرخ فریم پایین‌تری ذخیره می‌شوند.

فاکتور Frame Rate در بازی چه اهمیتی دارد؟

سال‌ها پیش همه بر این باور بودند که چشم انسان نهایتاً توانایی درک فریم ریت 30 فریم بر ثانیه را داشت. اما اکنون می‌دانیم که حداکثر توانایی درک چشم انسان بین 10 تا 12 فریم بر ثانیه است و فریم‌های اضافی موجود در فریم ریت 30 یا 60 فریم بر ثانیه در اصل پویایی و روان بودن تصویر را افزایش می‌دهد. اما در صورت صحت این گزاره چرا تفاوت فریم ریت‌های 15 و 30 فریم بر ثانیه در بازی اینقدر واضح است؟

همانطور که گفتیم تمام فریم‌های اضافه بر 12 فریم بر ثانیه در اصل پویایی تصویر را افزایش می‌دهند و به همین دلیل است که گیمینگ در 15 FPS و گیمینگ در 30 FPS تفاوت کاملاً ملموسی دارند. به عبارت بهتر می‌توان گفت نرخ فریم تاثیری بر سرعت حرکت اجسام حاضر در تصویر ندارد بلکه این فاکتور فقط بر پویایی حرکت اجسام تصویر تاثیر می‌گذارد.

در ویدیوی قبلی توپ‌ها همگی با یک سرعت حرکت می‌کنند، اما فریم ریت‌های متفاوتی دارند. همانطور که مشاهده کردید هرچند حرکت توپی که فریم ریت کمتری داشت (15 FPS) تکه تکه بود و به نظر می‌رسید سرعت کمتری نسبت به دیگر توپ‌ها دارد، اما همه توپ‌ها در یک فریم خاص به بالا و پایین تصویر برخورد می‌کردند.

با تماشای این ویدیو شاید فکر کنید بهترین FPS برای گیمینگ 120 فریم بر ثانیه باشد و این گزاره تا حدودی درست است. با این وجود هرچند به نظر می‌رسد 120 FPS برای گیمینگ نرخ فریم معقولی است، اما در ادامه دلایلی موجهی برای تغییر نظر شما می‌آوریم.

تا چندین سال پیش اکثر بازی‌های کامپیوتری با نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شد و حتی همین امروز هم بسیاری از بازی‌های با گرافیک بالا در سیستم‌های متوسط با همین نرخ فریم اجرا می‌شود. همانطور که گفته شد اکثر فیلم‌های هالیوودی با فریم ریت 24 فریم بر ثانیه نمایش داده می‌شوند و به همین دلیل حتی در سال‌های اخیر هم اجرای بازی در 30 FPS قابل قبول بوده است.

اما با توجه به میزان تحرک کاراکترها و جنبش اجسام در بازی‌های ویدیویی، فریم ریت‌های پایین‌تر از 30 فریم بر ثانیه بازی کردن را سخت می‌کند و لذت گیمینگ را از بین می‌برد. پس فریم ریت 60 FPS چطور؟ همانطور که در ویدیو مشاهده نمودید بین توپ‌های 30 FPS و 60 FPS هم تفاوت ملموسی بود و نرخ فریم بالاتر پویایی بیشتری را به ارمغان آورده بود.

با توجه به این آیا می‌توان گفت نرخ فریم 120 FPS هم به همین اندازه با 60 FPS تفاوت دارد؟ خیر، در نظر داشته باشید پس از گذشتن از یک درجه‌ی پویایی خاص دیگر هر چه قدر هم نرخ فریم را تغییر دهیم تغییر بزرگی حس نمی‌کنیم و فریم ریت 120 FPS نزدیک به این درجه پویایی بیشینه است. همین حالا هم بسیاری از افرادی که با نرخ فریم در بازی‌ها آشنایی کمتری دارند و در فریم‌های بالاتر بازی نکرده‌اند، نمی‌توانند تفاوت بین 60 FPS و 120 FPS را تشخیص دهند.

در نهایت آیا می‌توان گفت فریم ریت 120 فریم بر ثانیه از 60 فریم بر ثانیه بهتر است؟ از دید فنی بله، همواره فریم ریت بالاتر بهتر است. اما در برخی موارد هزینه‌ی لازم برای اجرای یک بازی در 120 FPS، 144 FPS یا حتی 240 FPS بسیار بیش از بهبود اندکی است که از اجرای بازی در فریم ریت بالاتر بدست می‌آوریم.

در حال حاضر از نظر شهر سخت افزار فریم ریت 60 فریم بر ثانیه بهترین گزینه برای گیمرهای معمولی است که به راحتی و بدون نیاز به هزینه اضافی قابل دسترسی است و در اکثر موارد به تجهیزات لازم برای اجرای بازی در 120 FPS یا بالاتر ترجیح داده می‌شود. اولین گزینه‌ای که برای اجرای بازی در فریم ریت 120 باید در نظر گرفت، مانیتور گیمینگ 120 هرتز است که نسبت به مانیتورهای معمولی بسیار گران‌تر است.

در کنار مانیتور گیمینگ، سخت افزار قدرتمند و سیستم گیمینگ گران قیمت هم دلیل دیگری است که اکثر گیمرهای معمولی 60 FPS را ترجیح می‌دهند. برای اجرای بازی‌های جدید در 120 فریم بر ثانیه شما به یک کارت گرافیک قدرتمند با حافظه ویدیویی بالا نیاز دارید که قیمت آن بسیار بالاتر از محصولات میان رده و اقتصادی است.

گیمرهای معمولی که زمان زیادی برای بازی کردن ندارند و مانند گیمرهای حرفه‌ای ساعات طولانی بازی نمی‌کنند، از نظر عملکردی نیز تفاوتی میان 60 FPS و 120 FPS نخواهند داشت و نمی‌توان انتظار داشت با افزایش فریم ریت بازی، عملکردشان در بازی به طرز قابل توجهی بهبود یابد.

آیا دلیلی برای اجرای بازی‌ها در 120 FPS یا بیشتر هم هست؟

پاسخ این سوال نیاز به بررسی شرایط کلی گیمر دارد، اما از نظر فنی باید گفت بله، گیمینگ در فریم ریت 120 FPS و بالاتر هم می‌تواند موجه باشد. برای پاسخ به این سوال بهتر است آن را طور دیگری مطرح کنیم: اگر گیمر مد نظر بودجه‌ای بی‌نهایت برای سیستم گیمینگ خود داشته باشد، آیا اجرای بازی‌ها در 120 فریم بر ثانیه و بالاتر کمکی به عملکرد گیمینگ بازیکن می‌کند یا خیر؟ همانطور که گفته شد پاسخ این سوال در حالت کلی مثبت است، اما این امر به گیم مد نظر و مهارت اولیه کاربر در بازی هم وابسته است.

برای مثال اگر شما قصد دارید بازی‌هایی را اجرا کنید که فاکتور Frame Rate در اجرای آن تاثیر بالایی دارند، هر چه نرخ فریم شما بالاتر باشد بهتر است؛ پس می‌توان گفت در این گونه بازی‌ها اگر شما در فریم ریت 120 فریم بر ثانیه بازی کنید، یک برتری اندک نسبت به گیمرهایی که همین بازی را  با 60 FPS بازی می‌کنند خواهید داشت، البته اگر مهارت اولیه‌ی شما در بازی با دیگر گیمرها یکسان باشد.

تقریباً تمام بازی‌های eSports مانند CS: GO، Dota 2، League of Legends و Valorant و همچنین گیم‌های ژانر بتل رویال و شوتر اول شخص مانند Fortnite، PUBG، CoD: Warzone و Apex Legends از دسته بازی‌هایی هستند که نرخ فریم در پویایی بازی و عملکرد گیمینگ کاربر تاثیر بسزایی دارد.

البته باز هم تکرار می‌کنیم، برتری بازی کردن در 120 FPS نسبت به گیمینگ در 60 FPS فقط زمانی محسوس است که شما در بازی مزبور از مهارت بالایی برخوردار هستید و خرید یک مانیتور 120 هرتز و سیستم گیمینگ شما را به یک بازیکن حرفه‌ای در آن بازی تبدیل نمی‌کند.

از سوی دیگر گیمرهای حرفه‌ای و بازیکنان تیم‌های eSports که بهترین‌های جهان در این بازی‌ها هستند باید از کوچک‌ترین برتری‌ها هم نهایت استفاده را ببرند و به همین دلیل اکثراً از سیستم‌های گیمینگ بالارده و مانیتورهای 240 یا حتی 360 هرتز بهره می‌برند. در نظر داشته باشید برتری این‌گونه فریم ریت‌ها در حد میلی‌ثانیه است و اینگونه تفاوت‌ها برای یک گیمر معمولی حتی قابل تشخیص هم نیست.

نکات کلی در مورد بهترین FPS گیمینگ

در نهایت در مورد فریم ریت در بازی و بهترین FPS برای گیمینگ پیشنهاد می‌کنیم چند نکته‌ی زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر بازی‌های کامپیوتری را فقط برای سرگرمی و گذراندن فراغت انجام می‌دهید، بهترین FPS برای شما گیمینگ در 60 فریم بر ثانیه است.
  • اگر بازی‌های Role Playing و جهان باز مانند GTA و RDR2 انجام می‌دهید، 60 فریم بر ثانیه کافی است و هزینه‌ای که برای رساندن این بازی‌های گرافیکی به 120 FPS انجام می‌دهید، اصلاً ارزش عملی ندارد.
  • اگر از بخش داستانی بازی‌های شوتر اول شخص مانند مجموعه CoD یا سری بتلفیلد لذت می‌برید، باز هم 60 فریم بر ثانیه کافیست، اما احتمالاً اجرای این بازی‌ها در 120 FPS جذاب‌تر و واقعی‌تر به نظر برسد.
  • اگر بازی‌های E-Sports مانند دوتا 2 (Dota 2) و به خصوص CS: GO را بازی می‌کنید، بهترین FPS برای شما 120 فریم بر ثانیه است. البته با یک اینترنت خوب اجرای آن‌ها در 60 FPS هم مطلوب است، اما در اکثر موارد اجرای این‌گونه بازی‌ها در 120 FPS نیازی به ارتقای سیستم ندارد و ارتقای مانیتور کافیست. بازی‌های بتل رویال مانند فورتنایت و PUBG هم در همین گروه هستند.
  • اگر به صورت حرفه‌ای بازی می‌کنید و در بازی‌های E-Sport در رنکینگ‌های بالای گیم قرار دارید، ارتقای سیستم خود و خرید یک مانیتور 144، 165 یا حتی 240 هرتز عملکرد شما را بهبود می‌بخشد و توجیه منطقی دارد.

چگونه فریم ریت بازی در نمایشگر را افزایش دهیم؟

در حالت کلی برای بالا بردن فریم ریت صفحه در بازی دو راه وجود دارد. راه اول ارتقای سیستم گیمینگ خود است که کاملاً بدیهی و واضح است و به همین دلیل در ادامه این مقاله شهر سخت افزار بیشتر روی راه دوم تمرکز می‌کنیم.

راه دوم برای افزایش نرخ فریم در گیمینگ، تغییر و تنظیم تنظیمات گرافیک بازی است. در حال حاضر در تمام بازی‌هایی که در بازار وجود دارند بخشی مربوط به تنظیمات گرافیک بازی پیدا می‌شود که گزینه‌های بسیاری را در مقابل گیمر قرار می‌دهد.

اکثر بازی‌های جدید و به خصوص عناوین AAA پس از نصب سخت افزار PC کاربر را شناسایی می‌کنند و بر این اساس تنظیمات گرافیکی بازی را برای اجرای بهینه‌ی بازی تغییر می‌دهند. اما با این وجود، کاربر نیز می‌تواند به صورت دستی تنظیمات گرافیک بازی را به گونه‌ای تغییر دهد که نرخ فریم بازی افزایش یابد و به بهترین FPS دست یابد.

در این مورد هم کاملاً بدیهی است که کاهش تمام تنظیمات گرافیکی بازی منجر به افزایش نرخ فریم می‌شود، اما این کار کیفیت بازی را نیز شدیداً کاهش می‌دهد. در نتیجه اکثر گیمرها قصد دارند بین فاکتور Frame Rate و کیفیت ظاهری بازی تعادلی ایجاد کنند تا بتوانند از گیم مزبور بیشترین لذت را ببرند. در ادامه به برخی گزینه‌های موجود در تنظیمات گرافیک بازی که اصولاً با نام‌هایی چون Graphics Settings یا Video Settings در بازی‌ها یافت می‌شود می‌پردازیم.

آنتی آلیاسینگ (Anti-Aliasing)

آنتی آلیاسینگ یا AA یک تکنیک گرافیکی است که گوشه‌های اجسام و کاراکترها را از حالت شکسته و سخت به حالت نرم و روان تبدیل می‌کند و ظاهر بازی را جذاب‌تر می‌نماید. احتمالاً شما هم در بازی‌های قدیمی مشاهده کرده‌اید که کناره‌ها و گوشه‌های اجسام شکسته و به عبارتی «پیکسله» شده‌اند. تکنیک Anti-Aliasing این گوشه‌ها را نرم کرده و بهتر به نمایش می‌گذارد.

در تنظیمات اکثر بازی‌ها بخشی مربوط به آنتی آلیاسینگ وجود دارد که در آن احتمالاً گزینه‌هایی مانند 2x AA، 4x AA و 8x AA و Off را مشاهده خواهید کرد.

بدون ورود اطلاعات تخصصی و فنی در مورد این تکنیک باید گفت هر چه رزولوشن بازی بیشتر باشد، پیکسل‌های بیشتری در نمایشگر نشان داده می‌شوند و به همین دلیل برای حذف پیکسله شدن گوشه‌های اجسام سطح AA هم باید بالاتر باشد. همچنین هر چه سطح AA را بالاتر انتخاب کنید پردازش بیشتری برای تولید هر فریم بازی نیاز است و در نتیجه نرخ فریم نهایی کم‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر اگر روزلوشن را پایین‌تر انتخاب کنید، آنتی آلیاسینگ کمتری (مثلاً 2x AA) لازم است و قرار دادن این بخش روی 8x AA فقط پردازش را سنگین می‌کند و هیچ تفاوت ملموسی نشان نخواهد داد. در نتیجه برای افزایش فاکتور Frame Rate در بازی بهتر است آنتی آلیاسینگ را در کمترین حالت ممکن قرار دهید.

فیلترینگ ناهمسان‌گرد (Anisotropic Filtering)

در مبحث گرافیک سه بعدی کامپیوتر اصولاً اشیاء حاضر در دوردست در یک محیط سه بعدی با کیفیت کمتر و تاحدی تار به نمایش گذاشته می‌شوند، اما اشیاء نزدیک دارای بافتی با کیفیت بالا هستند و جزئیات آن‌ها نیز به وضوح مشخص است.

حال اگر بخواهیم تمام اشیاء حاضر در صحنه با کیفیت بالا نمایش داده شوند پردازش گرافیکی و رندرینگ بازی بسیار پیچیده می‌شود و روی عملکرد سیستم تاثیر بسزایی می‌گذارد، اما اینجاست که فیلترینگ ناهمسان‌گرد (Anisotropic Filtering) یا همان AF وارد میدان می‌شود و فاکتور Frame Rate بازی را نجات می‌دهد و بهترین FPS را رقم می‌زند.

تکنینک AF از نظر بهبود عملکرد گیمینگ تا حدی شبیه به آنتی آلیاسینگ عمل می‌کند. کاهش دادن تنظیمات فیلترینگ ناهمسان‌گرد موجب می‌شود بیشتر اشیاء حاضر در دوردست با کیفیت کمتری رندر شوند و مقداری هم تار به نظر برسند، اما در عوض پیچیدگی محاسبات گرافیکی بازی را کاهش می‌دهد و موجب افزایش نرخ فریم ریت بازی می‌شود. البته در نظر داشته باشید تنظیمات AF در عملکرد کارت‌های گرافیک جدید تاثیر کمتری می‌گذارند.

میدان و فاصله دید (Field of View / View Distance)

میدان دید (FoV) و همچنین تنظیمات دیگری مانند Draw Distance یا View Distance، در اصل بخشی از تنظیمات صفحه است که مشخص می‌کند شما حین اجرای گیم چه چیزی را در نمایشگر می‌بینید و به همین دلیل در بازی‌های شوتر اول شخص و حتی سوم شخص از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فاصله‌ی دید که با دو نام Draw Distance یا View Distance شناخته می‌شود، مشخص می‌کند که شما تا چه فاصله‌ای از کاراکتر خود را در تصویر خواهید دید. از سوی دیگر میدان دید (FoV) میزان دید کاراکتر شما از محیط اطراف خود را تعیین می‌کند.

در نتیجه می‌توان گفت کاهش دادن تنظیمات مربوط به میدان و فاصله‌ی دید، تا حدی روی افزایش نرخ فریم بازی تاثیر می‌گذارد. البته در نظر داشته باشید که تغییر در این تنظیمات، تاثیر آن‌چنانی روی فاکتور Frame Rate شما نخواهد داشت، اما تا حدی می‌تواند به بهبود فریم ریت کمک کند.

کیفیت سایه‌ها (Shadows Quality)

سایه‌های کاراکترها و اجسام یکی از بخش‌های بسیار مهم رندرینگ بازی است که بر واقع‌گرایانه بودن بازی تاثیر بسزایی می‌گذارد و حس واقعی بودن صحنه‌ها و کاراکترهای گیم را به کاربران القا می‌کند. در نتیجه تغییر تنظیمات سایه‌ها می‌تواند جزئیات و کیفیت نمایش سایه‌های کاراکترها و اجسام در بازی را تعیین کند.

تاثیر سایه‌ها بر عملکرد بازی و FPS آن با توجه به تعداد اشیاء و کاراکترهای موجود در صحنه و همچنین نورپردازی صحنه متغیر است، اما در حالت کلی می‌توان گفت غیر فعال کردن تنظیمات سایه یا کاهش آن می‌تواند نرخ فریم ریت بازی را تا حد زیادی افزایش دهد.

پس می‌توان گفت هرچند سایه‌ها حس واقع‌گرایانه‌ای را به کاربر می‌دهند و بر جذابیت‌های گرافیکی بازی می‌افزایند، اما تنظیمات سایه‌ها اولین بخش تنظیمات گیم است که برای افزایش نرخ فریم ریت بازی به سراغش می‌رویم، به خصوص اگر بازی را روی سیستمی نسبتاً قدیمی با کارت گرافیکی نه چندان قدرتمند اجرا کرده‌ایم.

رزولوشن (Resolution)

احتمالاً همه با مفهوم رزولوشن آشنا هستید و به راحتی می‌توان گفت این بخش از تنظیمات بازی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای افزایش FPS است. تنظیمات رزولوشن علاوه بر بازی مد نظر، به مانیتور سیستم شما هم وابسته است. بدیهی است که هرچه رزولوشن را بالاتر ببریم کیفیت تصاویر و جزئیات بیشتری را در بازی مشاهده خواهیم کرد و کاراکترها و اجسام را باکیفیت‌تر می‌بینیم.

اما همانطور که انتظار می‌رود افزایش رزولوشن، بار گرافیکی بازی را نیز بیشتر می‌کند و این امر در سیستم‌های نه چندان قوی موجب کاهش فاکتور Frame Rate می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت کاهش رزولوشن بازی یک راه مطمئن برای افزایش نرخ فریم بازی است.

البته باید در نظر داشته باشید که اگر یک بازی را مدتی با رزولوشن بالا بازی کنید، هرچند با کاهش رزولوشن نرخ فریم بهتری دریافت می‌کنید، اما ممکن است تجربه‌ی شما از بازی و جذابیت صحنه‌ها برای شما کاهش یابد. از این رو اگر نتوانستید با نتایج حاصل از کاهش رزولوشن بازی کنار بیایید، شاید بهتر است ابتدا تنظیمات دیگر بازی مانند AA، AF و سایه‌ها را تغییر دهید.

کیفیت بافت (Texture Quality)

به زبان بسیار ساده می‌توان گفت تکسچر یا بافت همان تصویری است که روی مدل‌های گرافیکی بازی (کاراکترها، اجسام و دیگر اشکال) قرار می‌گیرند و شکل نهایی یک کاراکتر را به ارمغان می‌آورند. تاثیر تنظیمات مربوط به کیفیت بافت بازی روی افزایش یا کاهش نرخ فریم در حد تاثیر آنتی آلیاسینگ و رزولوشن بازی نیست، اما می‌توان گفت این بخش هم در بهبود عملکرد بازی تاثیرگذار است.

در حالت کلی تنظیمات بافت بازی آخرین بخش تنظیمات است که برای افزایش نرخ فریم بازی به سراغ آن می‌رویم و در اکثر موارد پیشنهاد می‌شود این بخش را روی بالاترین حالت ممکن قرار دهید.

خلاصه و نتیجه گیری مقاله

در این مقاله به بررسی مفهوم فریم ریت یا همان نرخ فریم پرداختیم و راه‌هایی برای افزایش فریم ریت و دستیابی به بهترین FPS در بازی‌ها ارائه کردیم. به صورت کاملاً خلاصه می‌توان گفت فریم ریت ویدیو یا بازی اساساً میزان تصاویری است که سیستم در طول یک ثانیه به کاربر نشان می‌دهد.

فاکتور Frame Rate با واحد FPS یا همان فریم بر ثانیه شناخته می‌شود و در بازی‌های شوتر اول شخص یا عناوین eSports بسیار حائز اهمیت است.

در حالت کلی بهترین fps برای اجرای بازی‌ها در حال حاضر 60 فریم بر ثانیه است. البته توجه داشته باشید در بازی‌های E-Sports و شوتر اول شخص استفاده از مانیتورهای 144 و 165 هرتز و اجرای بازی‌ها با 120 فریم بر ثانیه و بالاتر هم توجیه منطقی دارد. اما در اکثر بازی‌های داستانی و جهان باز تفاوت چندانی میان 60 FPS و 120 FPS وجود ندارد.

سوالات متداول در مورد فریم ریت

1. تفاوت رفرش ریت و فریم ریت چیست؟

رفرش ریت یا نرخ نوسازی تصویر در اصل تعداد فریم‌هایی است که یک مانیتور می‌تواند در هر ثانیه به نمایش بگذارد و در اصل بخشی از مشخصات مانیتور یا تلویزیون است. از سوی دیگر، فریم ریت یا نرخ فریم توانایی کارت گرافیک و همچنین نرم افزار سیستم برای رندر کردن تصاویر و ارسال آن‌ها برای نمایشگر را نشان می‌دهد.

در نتیجه می‌توان گفت رفرش ریت به مانیتور یا نمایشگر کاربر بستگی دارد، در حالی که فریم ریت به قدرت پردازنده گرافیکی سیستم وابسته است. به عبارت ساده‌تر مفاهیم رفرش ریت و فریم ریت در حالت جزئی معیاری برای سنجش دو چیز متفاوت هستند که این دو چیز در یک سیستم کامل ارتباط نزدیکی با هم دارند.

2. چه عواملی در انتخاب یک فریم ریت مناسب تاثیرگذار است؟

همانطور که گفته شد عوامل بسیاری در انتخاب فریم ریت مؤثر هستند. در بازی‌ها سیستم گیمینگ و همچنین تنظیمات بازی روی رسیدن به بهترین FPS تاثیر بسیاری دارند. از سوی دیگر در ویدیو و فیلم‌برداری، دوربین و نوع فیلمی که گرفته می‌شود در نرخ فریم نهایی ویدیو تاثیرگذار است.

3. منظور از fps چیست؟

FPS یا همان فریم بر ثانیه (Frames Per Second) در اصل واحد سنجش نرخ فریم یا فریت ریت است. این واحد نشان می‌دهد در هر ثانیه چند فریم توسط کارت گرافیک رندر شده و برای نمایشگر ارسال می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که حروف مخفف FPS زمانی که در مورد گیمینگ و بازی صحبت می‌کنیم مفهوم دیگری هم می‌تواند داشته باشد. در اکثر مواقع منظور از حروف اختصار FPS هنگامی که در مورد بازی صحبت می‌شود، ژانر شوتر اول شخص یا همان First Person Shooter است. از این رو توجه داشته باشید که مفهوم فریم بر ثانیه (FPS) را با شوتر اول شخص (FPS) اشتباه نکنید.

4. فریم ریت چه تفاوتی با فریم بر ثانیه دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، فریم بر ثانیه یا FPS در اصل واحد سنجش فریم ریت است. از این رو باید گفت مقایسه‌ی این دو مفهوم معنایی ندارد.

نظر شما در مورد بهترین FPS برای گیمینگ و همچنین بهترین فریم ریت برای فیلم‌برداری چیست؟ شما کدام یک از عناوین E-Sports را با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه یا بالاتر اجرا می‌کنید؟

منبع: shahrsakhtafzar.com

1 دیدگاه در “فریم ریت یا نرخ فریم چیست؟ Frame Rate به چه مواردی بستگی دارد؟ 2023

  1. 09035040535 گفت:

    سلام
    مطلب بسیار عالی و کاربردی بود و این که در خصوص عوامل تاثیر گذار بر افزایش و کاهش فریم ریت صحبت کرده بودید به شدت بهم کمک کرد
    خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید